Friday, April 10, 2020

چرا پانفارسیسم و پان ایرانیسم تقاضای عفو نمی کنند؟

چرا پانفارسیسم و پان ایرانیسم تقاضای عفو نمی کنند؟
این موضوع، به همراه این ویدئو، موضوع هفته آینده دیالوگ خواهد بود؟
چرا ایرانیان نمی توانند عذرخواهی بکنند؟
آیا، اصلا، ایرانیان و بخصوص پانفارسیسم و پان ایرانیسم کارهایی انجام داده اند که نیازمند عذرخواهی باشند؟
چرا هیچ مسئولی و مقامی در مقابل مردم و بخاطر خیانت های عامدانه و عمدی یا غیر عمدی، اشتباهات، تقصیرها و کم کاری ها و اختلاس ها و ... عذرخواهی نمی کند؟
آیا در پی نقض صد ساله حقوق ملی، حقوق انسانی، حقوق سیاسی و حق تعیین سرنوشت، حقوق توسعه ای، حقوق رسمیت زبانی، حقوق ... ملل تورک، تورکمن، قشقایی، تورک های خراسان و دیگر نقاط ایران، عرب‌ها، بلوچ‌ها، لورها، گیلک‌ها، مازنی ها، کردها و ... از طرف دولت ها و روشنفکران، رسانه ها و سیستم اداری، سیاسی و حقوقی پانفارس و پان ایرانیست باید یک تقاضای عفوی از این ملل تحت ستم و اشغال بشود؟
عذر نخواستن در مقابل ملل غیر فارس، چه پیامدهای مثبت و کدام نتایج منفی را ببار خواهد آورد؟
عذرخواهی از یکصد سال تلاش برای عقب مانده نگهداشتن این ملل، آسیمیلاسیون، نقض همه و انواع حقوق فردی و ملی، مخالفت و دشمنی با استقلال این ملل و ... چه نتایجی در پی خواهد داشت؟
عذرخواهی لفظی، کدام درد این ملل را درمان خواهد کرد؟
آیا عذر خواهی و تلاش برای جبران ۱۰۰ سال عقب نگهداشتن این ملل، می تواند صد سال عقب ماندگی این ملل را جبران کرده و آن ها را صد سال جلو ببرد؟
آیا در میان روشنفکران فارس و ایران محور، کسانی هستند که برای عذرخواهی از ملل تحت اشغال و ستم پانفارسیسم در یکصد سال گذشته، جنبشی اجتماعی، برای عذرخواهی از این ملل براه بیندازد؟
چرا ایجاد چنین جنبش های عذرخواهی برای ایرانیان و بخصوص برای طبقه حاکمان، روشنفکران، محققان، اساتید، احزاب و جمعیت های سیاسی و حقوقی، فعالان اجتماعی نویسندگان، ارباب رسانه ها، هنرمندان و .‌‌‌... سخت و گاهی غیر ممکن است؟
آیا ایرانیان، پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر یک قرن توهین و تحقیر به ملل غیر فارس در ایران، از آن ها عذرخواهی بکند؟
آیا نباید پانفارسیسم و پان ایرانیسم بخاطر یک قرن تلاش برای تحریف و از بین بردن تاریخ این ملل از آنها معذرت بخواهد؟
آیا پانفارسیسم و پان‌ایرانیسم نباید بخاطر یک قرن استعمار این ملل عذر بخواهد و غرامت بپردازد؟
آیا ایرانیان، از هر طبقه و گروهی بخاطر اجبار به جبران خسارات یکصد ساله و اجبار به پرداخت غرامت نیست که نمی خواهند عذرخواهی بکنند؟

آیا ایرانیا نباید بخاطر نابود کردن جنبش اصلاحی مشروطه و ایجاد دیکتاتوری توسط رضاخان و خمینی از همه ملل و آزادیخواهان و توسعه طلبان و از شهدا عذرخواهی بکنند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر از بین بردن حکومت‌های ایالتی و ولایتی و حکومت های ملی ملل غیر فارس و تبلیغات ضد این ملل، از آن ها عذرخواهی بکند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر قتل عام تورک ها در دوران پس از پیشه‌وری از تورک های ایران معذرت بخواهد؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر سوزاندن کتاب های آموزش زبان مادری از تورک‌ ها معذرت بخواهد؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر ایجاد اختلاف های مرزی و سرزمینی در میان ملل همسایه‌ای مانند کرد و تورک عذرخواهی بکند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم بخاطر تغییر اسامی شهرها و روستاها، خیابان‌ها، دشت‌ها، کوه ها، و... فارسیه کردن همه چیز از این ملل عذرخواهی بکند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر اقلیت نامیدن و محروم کردن این اقلیت ها از حداقل حقوق و امکانات لازم برای زیست انسان در قرون اخیر عذرخواهی بکند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر جلوگیری از رشد فرهنی، زبانی، رسانه ای، هنری و ... ملل غیر فارس، از آن ملل عذر بخواهد؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر نباید بخاطر تحریف تاریخ تورکان و توهین و تحقیر قاجاریه، معذرت بخواهد؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر نباید بخاطر نقض حقوق شهروندی ملل غیر فارس، از آن ملل تقاضای عفو بکند؟
آیا پانفارسیسم و پان ایرانیسم نباید بخاطر و دینداران نباید بخاطر تحقیر زن و جلوگیری از رشد انسانی، حقوقی، اقتشادی، علمی و استقلال زنان، نباید از خانم های تاریخ ایران تقاُای عفو بکنند؟
برای پاسخ به این گونه سوال ها و بچالش کشیدن ایرانیانی که توانایی پذیرفتن خطاهایشان را ندارند و بر تداوم خطاهایشان اصرار می ورزند و متوجه نتایج اصرار بر خطاها و خیانت هایشان نیستند، چند مهمان در پانل این هفته دیالوگ حضور خواهند داشت.
جناب صلاح ابوشریف الاحوازی؛ کارشناس حقوق و دبیر کل جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز
جناب مهیم سرخوش؛ فعال سیاسی و حقوق بشر بلوچ
جناب احمد هاشمی؛ کارشناس امنیت بین الملل
انصافعلی هدایت
تهیه کننده، مدیر و مجری برنامه دیالوگ
تورنتو - کانادا
دهم (10) اپریل 2020
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...