Wednesday, February 28, 2024

ملاها غیر قابل اعتمادند و تحمل آن ها در جامعه آینده بسیار دشوار خواهد بود

 

ملاها غیر قابل اعتمادند و تحمل آن ها در جامعه آینده بسیار دشوار خواهد بود

مدتی قبل در صفحه اینستاگرام خود، در یک نظرسنجی "شبهه علمی"، از فالوورهایم خواستم تا میزان "مذهبی بودن و رابطه خودشان با ملاها" را مشخص بکنند.

من از کسانی که احتمال داشت تا سوال را ببینند خواسته بودم تا یکی از گزینه های 

چهارگانه را انتخاب بکنند.

الف - من مذهبی هستم و به روحانی ها اعتماد می کنم.

تنها 2% این گزینه را انتخاب کرده بودند. یعنی 98% یا مذهبی نیستند و یا اگر هم مذهبی باشند، به روحانی ها اعتمادی ندارند ولی کاملا مشخص نشده است. در این گزینه بر روی "اعتماد به ملاها" تمرکز شده بود و تنها 2%  خودشان را مذهبی و دارای اعتماد به ملاها نشان داده بودند 

ب - من مذهبی هستم ولی به روحانی ها اعتماد نمی کنم.

در این گزینه، بر "عدم اعتماد بر ملاها" متمرکز شده ایم. 34% ضمن بیان این که مذهبی هستند، بر "عدم اعتماد به ملاها" انگشت تاکید گذاشته اند. آن ها در عدم اعتماد به ملاها صراحت بیشتری نشان داده اند.

ج - من مذهبی نیستم ولی مخالف روحانی ها هم نیستم.

در انتخاب این گزینه 9% شرکت کرده بودند. آن ها هم  مذهبی نبودند و هم مخالف روحانی ها نیستند. یعنی 91% جامعه آماری، اگر هم مذهبی باشند یا غیر مذهبی باشند، مخالف روحانی ها هستند. آن هم به این معناست که تنها 9% این جامعه می توانند سکولار به آن معنی باشند که بتوانند وجود ملا در جامعه را تحمل بکنند. و این، یعنی در صورت بروز انقلاب خونین در ایران، قشر روحانی با انتقام گیری خشن از جامعه حذف خواهد شد.

چ - من هم مخالف مذهب هستم و هم مخالف روحانی ها هستم.

کسانی که این گزینه را انتخاب کرده بودند، 55% را تشکیل می دادند. این نشان می دهد که اکثریت جامعه آماری من، نه تنها با دین و حاکمیت دین مخالف هستند بلکه با شغلی به نام ملایان دین فروش هم مخالف هستند.

این تحقیق شبهه علمی و ساده، بسیار پر معنی است. زیرا 98% جامعه آماری من که اغلب هم تورک هستند و جزو طبقه متوسطی که توانایی داشتن تلفن، کامپیوتر، دسترسی به اینترنت، وقت آزاد، توانایی خواندن متون را داشته و از اقشار باسواد جامعه هستند، به ملاها اعتماد ندارند. سکولاریسم آن ها، وجود افرادی به نام ملا را برنمی تابد. یعنی جامعه آماری من، خواهان حذف ملاها از جامعه است. چرا که به آنها نمی تواند اعتماد بکند

در حالی که ملاها در سال های قبل از انقلاب 1357 یا 1979 قشر قابل اعتماد جامعه بودند و مردم آن ها را قابل اعتماد می دانستند و حتی اغلب مردم اعتقاد داشتند که می توان مال، ناموس، دنیا و آخرت خودشان را به امانت به قشر ملا بسپارند. دین و اخلاق را از ملاها می گرفتند و به آنها اقتدا کرده، مقلدشان بودند ولی در این 44 سال، ملاها آن ثروت اجتماعی را چنان غارت کرده و به هدر دادند که اکنون، ملاها جزو اقشار، شاید هم تنها قشری از اجتماع هستند که غیر قابل اعتماد و همزیستی اجتماعی هستند.

تذکر:

برای این در بالا ترکیب "شبهه علمی" را نوشتم که در بخش "poll" یا نظرسنجی اینستاگرام با چند مشکل روبرو هستیم:

 1. امکان طرح سوال در آن بسیار محدود است.

 2. تعداد کلمات در یک جمله و در اینستاگرام بسیار محدود است.

 3. حداکثر گزینه ها، به چهار گزینه محدود می شود.

 4. بعد از بیست و چهار ساعت، سوال و نتایج حذف می شوند.

 5. احتمال این که افراد غیر مخاطب شما، سوال ها را ببینند و پاسخ بدهند، اندک است. 

6. جامعه آماری (دوستان من) اندک هستند.

با این حال، این ابزار شبهه علمی اینستاگرام، ابزار مناسبی برای بدست آوردن بعضی اطلاعات و تحلیل داده ها و بدست آوردن نتایح است.

انصافعلی هدایت 


No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر