Thursday, January 8, 2015

جایگاه شهر اندیشه و عرفان: تبریز، در اشعار صائب تبریزی




جایگاه شهر اندیشه و عرفان: تبریز، در اشعار صائب تبریزی. صائب 6 بار از تبریز سخن گفته است:


1


در قیامت کشته ناز تو می غلطد به خون
برنیاید زود خون از زخم، تیغ تیز را
در بهار سرخ رویی همچو جنت غوطه داد
فکر رنگین تو صائب خطه تبریز را


2


در شهادتگاه وحدت عاشقان را یکسرند
آن که بر سر تیشه زد، قصد سر پرویز داشت
تا قیامت گر به من صائب بنازد دور نیست
کی چو من آتش زبانی کشور تبریز داشت؟


3


مکن به کاهلی امروز خویش را فردا
که خود حساب ندارد حذر ز رستاخیز
ز حسن طبع تو صائب که در ترقی باد
بلند نام شد از جمله شهرها تبریز


4


چون فلاخن به گرد خویش بگرد
هر چه بردل گران، به دور انداز
صائب از خاک پاک تبریزست
هست سعدی گر از گل شیراز


5


لباس لفظ را من تار و پود تازگی دادم
ز فکر تازه حق بسیار بر اهل سخن دارم
ز خاک پاک تبریزست صائب مولد پاکم
از آن با عشقباز شمس تبریزی سخن دارم


6


هست در دل حسرت اکسیر اگر صائب ترا
مگذر از خاک مراد آستان عاشقان
چون نیابد نور فیض از روح پاک مولوی؟
شمس تبریزست صائب در میان عاشقان


No comments:

Post a Comment

پان تورکچولوک، تورک دونیاسینین دوشونجه، اینکیشاف و بیرلیک ایدئولوژیسی دیر

  پان تورکچولوک، تورک دونیاسینین دوشونجه، اینکیشاف و بیرلیک ایدئولوژیسی دیر