Tuesday, August 23, 2016

ناصرالدین شاه از نوعی که نمی شناسیم




شاید راه توسعه ممالک محروسه ایران در بازگشت به مسیر اصلاح طلبانه ناصرالدین شاه قاجار می گذرد

ناصرالدین شاه در شکارگاه و قلیان بدست

می دانید اولین عکاس در تاریخ تورکان و ممالک محروسه قاجار (ایران کنونی) چه کسی بود؟

دو دلقک کوچه و بازار برای شاه شکلک در می آورند و نگران مجازات شاهانه نیستند!

ناصرالدین شاه قاجار اولین عکاس تاریخ این سرزمین ها بود!

خود ناصرالدین شاه هم در این عکس دیده می شود

آیا می دانید که ناصرالدین شاه قاجار، با عکاسی، نشان می دهد که زنان دوره او و بخصوص زنان دربار او، "حق انتخاب و پوشش دلخواه خودشان" را داشتند که شاه قاجار، با عکس هایش، آن ها را برای تاریخ ما ثبت کرده است؟



ناصرالدین شاه قاجار تلاش می کرد تا جامعه عقب مانده آن روزگار را قدم به قدم در راه توسعه فکری، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، سیاسی، اجتماعی، تولید، و ... پیش ببرد.


زنان و دختران دربار ناصری

این شاه تورک، اولین تلاشگر توسعه امپرطوری تورکان قاجار بود که اصلاحات را از خودش و دربارش شروع کرده بود. چرا که می دانست، اگر راس هرم قدرت و تصمیمگیران سیاسی از درون و از نظر فکری توسعه نیافته باشند، هر لحظه امکان عقب گرد از مسیر توسعه خواهد بود.


شاه قاجار، اولین اصلاح طلبی بود که در مسیر اصلاحات، صدها نو آوری توسعه فکری، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، سیاسی، اجتماعی، تولید، و ... انجام داد.
آیا می دانید که او اولین روزنامه و روزنامه نگاری را به این سرزمین ها آورد؟
روزنامه و روزنامه خوانی را اجباری کرد؟


آیا می دانید که در دوره ناصرالدین شاه قاجار، ده ها نشریه منتشر می شد؟ و تیراژ نشریات دوره او، ده ها برابر تیراژ اکثر نشریات 150 سال بعد از بوده است؟


آیا می دانید که ناصرالدین شاه تورک علاوه بر تاسیس دارالفنون ها در مناطق مختلف امپراطوریش، ده ها مدرسه و دانشکده جدید در رشته های مختلف علمی براه انداخت؟
آیا می دانید که تمامی اصلاحات دولتمردان قاجار، با "جنبش اصلاح طلبی مشروطه" به نطقه اوج خود رسید؟


آیا می دانید که با کودتای رضاخان قلدر(دیکتاتوری که بعدها و در دوره محمدرضا پالانی، به خاطر خیانت به ملت، محاکمه شد) همه چیز به دوره قبل از اصلاحات قاجار برگشت؟


آیا می دانید که بعد از گذشت 110 سال از "جنبش اصلاح طلبی عمومی مشروطه"، هنوز، از هیچ نظر (توسعه فکری، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، سیاسی، اجتماعی، تولید، و ...) به نطقه ای که قاجار رسانده بود، نرسیده ایم؟


باید تورکان قاجار و اصلاحات آنان را یک بار دیگر و به دور از هر گونه تعصبی که با رضاخان قلدر در سیستم آموزشی ایران وارد خون من و تو کرده اند، مرور کنیم.


شاید راه توسعه این سرزمین ها، در بازگشت به مسیری است که ناصرالدین شاه تورک، برای توسعه همه جانبه طراحی کرده بود، نهفته است!

































No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...