Saturday, January 13, 2018

ایرانچیلارین بشر حاقلاری و دموکراسی ضیدلی سیاستلری



آپاریجی: انصاف علی هدایت
چیخیشچی: دکترضیاء صدرالاشرافی
گوناز تی وی
دی آیئنئن ایگیرمی اوچو 1396

بو برنامه ده، فارس جیزبلریندن ایرانچی حیزبلرین "مین اوزلو" اولدوقلارئن ائوزلرینین سون و رسمی بیانیه لری اساسینا آچیقلاماغا جهد ادیریک. 
1. در این بیانیه، مرکزیت را بر "رسمی بودن زبان فارسی و منافع قوم فارس" داده و اصل اساسی در آن، "حفظ ایران" کنونی و مقابله با گرایش های شدید استقلال خواهانه ملل است. 2. بنظر می رسد که اشاره به "حقوق بشر" و "قوانین بین المللی" در این بیانیه، برای پنهان کردن ترس از فروپاشی مرزهای ایران و پیدایش چند کشور تازه استقلال یافته است. 3. برای همین است که زبان ها و حقوق ملل دیگر، در سایه زبان فارسی مانده و در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است. 4. نویسندگان بیانیه می توانستند، یکی از زبان های مهم دنیای کنونی را "زبان رسمی" ایرنیان اعلام کرده و زبان فارسی را هم در ردیف دیگر زبان ها بیاورند. 5. در بیانیه، هیچ اشاره ای به "حق تعیین سرنوشت" توسط خود هر ملت نشده است. در حقیقت، یکی از اصول اساسی سازمان ملل و "توجه به حقوق و خواست های بحق ملل تحت ستم" که یکی از آن ها خواست ها و حقوق هم "استقلال" یا "حق تعیین سرنوشت" است، در همین نوشتار اولیه عمدا نادیده گرفته شده است. 6. در حقیقت، نویسندگان بیانیه، اولین تخلف از قوانین بین المللی را انجام داده اند تا ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، کرد و... را از این حق مسلم بین المللی و صد البته از خواسته های تاریخیشان دور برده و گمراهشان بکنند. 7. هدف اساسی این شورا، حفظ مرزهای ایران کنونی از احتمال استقلال ملل و تغییر مرزهای ایران کنونی است، نه احترام به خواست و حقوق ملل ساکن در آن جغرافیا. 8. هدف، تغییر جهت حرکت ملل از تمرکز بر "استقلال خواهی" به "دموکراسی خواهی" است. در حقیقت، به "دموکراسی"، وزنه و سنگینی بیشتری می دهند تا از "حقوق ملل تحت ستم و جبران نابرابری های یک قرن اخیر" سخن نگویند. 9. برای جبران عقب ماندگی های یک قرن اخیر ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لر، کرد، گیلک، مازنی و ... هیچ "راهکار عملی و حقوقی" نشان داده نشده و این "فراموشی" سهوی و بخاطر خلاصه نویسی نیست بلکه عمدی است. 10. در حالی که یکی از دردهای اصلی ملل، تظمین جبران عقب نگه داشته شدگی های یک قرن اخیر است. 11. آیا "حمایت همه جانبه از جنبش‌های مطالباتی و اعتراضی مدنی و سیاسی" که در متن بیانیه آمده است، شامل حق استقلال خواهی ملل و درخواست غرامت هم می شود؟ 12. هیچ اشاره ای به نحوه تظمین و جبران آن چه از حقوق ملل در یک قرن اخیر و در ایران کنونی ضایع شده، نشده است. 13. تنها چیز مثبتی که در این بیانیه دیده می شود، اشاره بسیار مختصر و در حد یک کلمه، به سیستم "فدرالیسم" است اما واقعیت این است که ملل تورک، تورکمن، قشقایی، بلوچ، کرد، گیلک، مازنی و ... بارها تغلب و خلف وعده فارس ها و ایرانگرایان را چشیده اند و اعتمادی به قول و قرارهای حتی مکتوب آن ها ندارند. 14. لذا، بنظر می رسد که بهترین راه برون رفت از این دشمنی و تظمین حقوق ملل، استفاده از واژه حقوقی "ایران کنفدرال" است که به معنی اتحاد کشورهای مستقل که به معنی "ممالک محروسه" است. 15. گر چه در این بیانیه به نوع ارتش و نیروهای نظامی و امنیتی اشاره نشده است (شاید بخاطر خلاصه نویسی) اما جای آن است که به ملل تحت ستم تورک، تورکمن، قشقایی، بلوچ، کرد و ... احتیار داده شود تا نیروهای نظامی و امنیتی خودشان را برای دفاع در مقابل تهاجم احتمالی اما تجربه شده ایرانگرایان، داشته باشند. این تظمین هم در متن دیده نمی شود.
انصافعلی هدایت تورنتو - کانادا دوازدهم ژانویه 2018
hedayat222@yahoo.com
پ.ن:
لینک بیانیه سواری دموکراسی خواهان ایران:
https://www.democratsofiran.com/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...