Thursday, June 27, 2013

حسن روحانی در باره سیاست خارجی ایران چگونه می اندیشد









طبق قانون اساسی ایران و سنت 34 ساله، با وجود آن که رئیس جمهور، وزیر خارجه را انتخاب می کند اما سیاست خارجی این کشور در دستان پر قدرت رهبر قرار دارد و او کسی نیست که از این قدرت صرف نظر کرده و آن را در اختیاز رئیس جمهور قرار دهد.

با این همه، بد نخواهد بود که از زاویه دید رئیس جمهور تازه منتخب خامنه ای هم به مسایل بین المللی و راه حل های احتمالی آن ها دقیق شویم. این در حالی است که روحانی در جرگه اصلاح طلبان حکومتی بوده و جزو نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی است. 
گر چه آن ها در نزاعی مستمر بر سر کسب قدرت بوده اند اما اراده ای برای مخالفت با خواست خامنه ای در آن ها دیده نمی شود. همان طور که هاشمی رفسنجانی حتی نخواست به رد صلاحیت خودش از طرف شورای نگهبان اعتراض کند.

روحانی در مورد اختیارات رئیس جمهور و قدرت رهبر در سیاست خارجی در ایران و با بی اعتمادی به آینده، به روزنامه الشرق الوسط گفته است: در تصمیم گیری های کلان سیاست خارجی، جلب نظر رهبر شرط است. من تلاش خواهم کرد تا با جلب رضایت و اعتماد ایشان در سیاست های خارجی موفقیت هایی را داشته باشم.


روحاني در مورد  فعالیت های اتمی ایران، مو به مو، بمانند علی خامنه ای می اندیشد. روحانی گفته است: ايران برنامه هسته اي قدرتمندي دارد و تحت قوانين بين المللي و به صورت قانوني به فعاليت هاي هسته ای خود ادامه مي دهد. با این حال، سعي خواهم کرد تا اعتماد بين المللي را جلب نمايم. از طرفی، سلاح هسته اي هيچ گونه نقشي در دکترين امنيت ملي ايران ندارد. از طرف دیگر، ايران هيچ چيزي براي پنهان کردن ندارد. با اين حال در مورد ميزان غني سازي اورانيوم، مي توانيم با ساير کشورها مذاکره نماييم. باید، دولت آمريکا و متحدانش از تلاش در جهت ارايه چهره اي وارونه از ايران، دست بردارند. آنان مي بايستي از تهديد نشان دادن برنامه هسته اي ايران خودداري نمايند.

رئیس جمهور تازه منتخب خامنه ای خواهان بر سر کار ماندن بشار اسد در سوریه است و در این در مورد گفته است: تراژدي انساني در سوريه در شرايط وخيمي قرار گرفته است.  بحران سوريه با مداخله برخي کشورهاي منطقه اي و بين المللي شدت گرفته است. از ديدگاه من ايران مي تواند ميانجي اي مناسب براي رفع بحران سوريه و رسيدن آن کشور به حکومتي کارآمد و مردم سالار باشد. سال ۲۰۱۴ سالي مهم براي سوريه است. چرا که مدت قانوني رياست جمهوري اسد به پايان مي رسد. سوري ها با برگزاري انتخاباتي عادلانه و آزادانه و به دور از دخالت قدرت هاي خارجي مي توانند دولت جديد خود را تشکيل داده و امنيت کشورشان را تضمين نمايند.

موضعگیری روحاني در مسئله فلسطين با خامنه ای فرق ندارد و گفته است: ما همچنان به حمايت از ملت فلسطين ادامه خواهيم داد. از ديد من تنها راه حل رفع مسئله فلسطين برسميت شناختن حقوق ملت فلسطين است. 


No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...