Thursday, June 27, 2013

پان فارسیسم - پان تورکیسیم : دو قضاوت







روزی نیست که فرزندان آذربایجان جنوبی به اتهام "پان تورکیسم" در حاکمیت پان فارسیسم، محاکمه و به مجازات محکوم نشوند. چند روز قبل بود که تعدادی از فرزندان این ملت و هر کدام به 9 سال زندان محکوم شدند.

بحث بر سر خوبی و بدی "پان فارسیسم" یا "پان تورکیسم" نیست که اگر "پان" بد است، تورک و فارس نباید بشناسد و بد است و اگر خوب است، نمی تواند برای فارس ها خوب و برای تورک ها بد باشد.

اما در ویران خانه ای به نام "ایران" همه واحدهای اندازه گیری و قیاس ها، دو گانه اند. آن چه در راستای منافع استعماری فارس ها است، خوب و مورد قبول است ولی آن چه به نفع آن ها نیست و ممکن است به ضرر آن ها هم نباشد، مهر زشت و بد و ضد انسانی "پان" می خورد.

نمونه این نوع ذهنیت و قضاوت که در زیر سقف ایران، به سود یک قوم و به ضرر اقوام دیگر انجام می گیرد، همین گونه فعالیت های "پان فارسیسم" است. نه تنها مردم کوچه و بازار، نویسندگان، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی، ادبی یا باستان گرا می توانند در هر جایی به دور هم جمع شده و در راستای فرهنگ، تمدن، هنر، سیاست، حتی کشور گشایی در قرن بیست و یکم سخن بگویند، آزاد هستند و تشویق هم می شوند.

مثلا خرازی، رئیس حزب الله ایران که کاندید ریاست جمهوری هم است، در سخنرانی های خود از بازگشت ایران به دوران کوروش سخن می گوید. معتقد است که اگر رئیس جمهور شود، جمهوری آذربایجان،  جمهوری ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و چند کشور دیگر را به آغوش ایران باز خواهد گرداند و ایران کنونی را به امپراتوری تاریخی گره خواهد زد.

این نوع سخنان و فعالیت های پان فارسیسم، گر چه با معیارهای سیاست بین الملل قابت مجازات است، اما در میان پان فارس ها، بد و گناه و قابل مجازات نیست. چرا که در خدمت "پان فارسیسم" است. 

در مقابل اما اگر یک تورک در گوشه ای از خاک و وطن خود: آذربایجان جنوبی، مقاله ای بنویسد یا از حقوق انسانی خود و جامعه اش دم زند، یا اگر بپرسد که چرا در ایران شما، تورک ها حتی یک مدرسه ندارند و چرا شما تلاش می کنید آنان را در بیسوادی مطلق نگه دارید یا چرا دریاچه اورومیه ما را می خشکانید اما به کویر خودتان آب عربستان و الاهواز را می آورید، به "پان تورکیسم" متهم شده و بشدت مجازات می شود.

در صورتی که ما تورک ها در ایران، حق آموزش و داشتن یک کلاس درس در زبان تورکی خودمان نداریم و باید در زبان و فرهنگ خودمان بیسواد بمانیم و نتوانیم برای کسب موقعیت های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با فارس ها رقابت کنیم و در نتیجه، بازنده خواهیم بود، ایران و پان فارسیسم، "سازمان فرهنگی هنری کشورهای فارسی زبان" را تاسیس می کند.


این است نتیجه آن چه ما آذربایجانی ها از آن با نام نژادپرستی و پان فارسیسم یاد می کنیم. خبر زیر را بخوانید تا ذهنیت پان فارس ها بیشتر آشنا شوید
   



با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان
سازمان فرهنگی هنری کشورهای فارسی‌زبان آغاز به کار کرد
با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان، سازمان فرهنگی هنری کشورهای فارسی‌زبان کار خود را آغاز کرد.
پارسینه-گروه فرهنگی: براساس این گزارش، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان، ضمن امضای تفاهم‌نامه‌ای آغاز به کار این سازمان فرهنگی هنری را اعلام کردند.

حسینی ضمن اشاره به روابط دوستان میان دو کشور ایران و تاجیکستان ، اظهار داشت: با کشورهای فارسی‌زبان رابطه صمیمی و نزدیکی داریم ، طبیعی است مشترکات فراوانی هم بین دو کشور وجود داشته باشد، این مشترکات هم میان مسئولان و هم میان مردم است چرا که مردم دو کشور نویسندگان و شاعران علاقه بسیار به یکدیگر دارند و از جهت در شمار کشورهایی هستیم که تفاهمات فراوانی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تصریح کرد: بحثی که امروز مطرح می‌شود درباره سازمان فرهنگی هنری کشورهای فارسی‌زبان است ، این سازمان میان کشورهای تاجیکستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران فعال خواهد بود چرا که هر سه کشور فارسی زبان علایق مشترک فراوانی دارند. از این رو از امروز حجت اله ایوبی مسئولیت این سازمان را برعهده خواهد داشت. سازمان فرهنگی هنری کشورهای فارسی زبان آغاز به کار می‌کند چرا که این سازمان در دولت تصویب شد.

حسینی ضمن اشاره به اینکه سه کشور دوست، برادر و همسایه کارهای این سازمان را دنبال خواهند کرد و در آینده آثار و برکات فراوان خواهند داشت به سال 2015 اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد دادیم سال 2015 که مصادف با هفتصدمین سالگرد میرسیدعلی همدانی است او شخصیتی است که پیوندی میان ایران، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و کشمیر بوجود آورده پیشنهاد دادیم تا در یونسکو به نام این شخصیت ثبت شود.

در ادامه این مراسم، وزیر فرهنگ تاجیکستان در جملاتی ابراز داشت: خوشحالم به نمایشگاه کتاب تهران آمدم، این نمایشگاه از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان است، مردم ما علاقه بسیار به کتاب دارند و کتابهای بسیاری می‌خوانند، روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان برگزار شده و امیدواریم روزهای فرهنگی تاجیکستان هم در ایران برگزار شود.

به گفته وی خجند با تبریز و طولاب با همدان خواهر خواندگی دارند و در این راستا برنامه‌هایی برگزار خواهند شد.

شاهرخ اسراری افزود: اطمینان دارم که با این سازمان و آغاز به کار آن، به روابط فرهنگی میان کشورهای فارسی زبان اضافه خواهد شد؛ ایجاد اتحادیه فرهنگی بین کشورهای فارسی‌زبان را در فضای فرهنگی منطقه سازنده می‌دانم و امیدوارم اتحاد فرهنگی کشورهای فارسی زبان، نزدیکی ما را بیشتر و گسترده کند، ما ظرفیتهای بزرگی داریم، امیدوارم این اتحادیه به رونق فرهنگی کشورها اضافه کند.

در پایان این امضای تفاهم، وزرای دو کشور از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.


No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...