Thursday, June 27, 2013

دولت ایران با دارو و سلامت بیماران بازی می کند






در پی اصرار ایران با ساخت بمب اتم و حمایت از تروریست ها در سطح بین المللی، سازمان ملل متحد و کشورهای غربی ایران را تحریم کرده اند و هر از مدتی، بر فشار تحریم ها می افزایند اما این تحریم ها شامل دارو و مواد غذایی نمی شود ولی رژیم ایران از این فرصت استفاده می کند تا دلارهای بدست آمده را صرف دارو و درمان نکرده و به واردات اتومبیل ها و لوازمی اختصاص دهد که حکومت، مدیران حکومتی و خانواده های آن ها نیاز دارند. 

به گفته ایرج خسرونیا؛ رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران "دولت می خواهد، ارز لازم برای واردات داروهای ضروری را به جای 1200 تومان با 2400 به شرکت ها واردات دارو  و کارخانه های تولید دارو بفروشد." 

به گفته او، همین سیاست دولت باعث شده تا شرکت ها و کارخانه های دارو از ترخیص داروها از گمرک های ایران خودداری کنند. چرا که این شرکت ها و کارخانه ها در پی سودهای مالی کلان خود هستند و هر چه ارز را ارزانتر بخرند، سود بیشتری نصیب آن ها خواهد شد.

او ادعا می کند که بسیاری ازشرکت های دارو سازی نمایندگی های خود در ایران را بسته اند و علت آن را هم "نداشتن سود دارو در ایران  و  پرداخت نشدن به موقع طلبشان" اعلام کرده اند. 

ایرج خسرونیا؛ رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران علاوه می کند: این در حالی است که معاون سابق سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را مصوب و اعلام کرده که شرکت‌های دارویی خارجی حق تبلیغ داروهایشان در ایران را ندارند و این به معنای آن است که ما یک عقب گرد ۱۰۰ صد ساله به گذشته خواهیم داشت.

به گفته خسرونیا؛ هزینه‌های بسیاری از کنگره‌های علمی و پزشکی را شرکت‌های دارویی تامین می‌کنند و وقتی آن ها نتوانند در ایران داروهایشان را تبلیغ کنند، بسیاری از این کنگره‌های علمی و پزشکی هم برگزار نخواهد شد که برای متخصصان ایرانی ضروری هستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزوده است: یک پزشک باید از داروهای جدید برای درمان بیماران خود مطلع شود و اگر این داروهای جدید تبلیغ نشود، مسلماً دانش پزشکی کشورمان یک عقب گرد ۱۰۰ ساله به گذشته خواهد داشت.

در عین حال که دکتر ایرج  خسرونیا بخشنامه و مصوبه معاونت غذا و دارو برای جلوگیری از تبلیغ شرکت‌های داروی خارجی را نادرست خواند، بیان داشت: این تصمیم بر این مبنا اتخاذ شده که پزشکان از داروهای جدید خارجی اطلاع نیابند تا آن ها را برای بیمارانشان تجویز نکنند. زیرا کشور در حال حاضر دچار مشکل ارز است و نمی‌تواند این داروها را وارد کند. در حالی که این روند صحیح نیست و بهتر است مجلس و دولت هر چه سریعتر ارز دارو را مشخص کنند و یک شبه، تصمیمات عجیب و غریب نگیرند.




No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...