Thursday, June 27, 2013

سنگسار از قانون حذف نشده است







سال ها است که نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشر برای حذف سنگسار از قانون مجازات اسلامی تلاش می کنند و اخیرا در رسانه ها جشن گرفتند که این مبارزه های اجتماعی به ثمر رسیده و "سنگسار"  زنان و مردان در قانون جدید مجازات اسلامی حذف شده است.

 اما وکیل و مدافع ده ها فعال سیاسی و مدنی آذربایجانی: موسی برزین خلیفه لو که مجبور به ترک وطنش: "آذربایجان جنوبی" شده است در گفتگو با تلویزیون آذربایجان جنوبی ؛ "گوناز تی وی" این خبر را نادرست خواند و گفت: قوه قضائیه تلاش کرده است تا در ظاهر، قانون را نرم نشان دهد اما در اصل، حکم سنگسار، همچنان به قوت خودت باقی است.

این وکیل آذربایجانی افزود: حکم سنگسار از قانون حذف شده است اما قانونگذار مجازاتی برای آن جرم تصویب نکرده است و در یکی از مواد قانون جدید مجازات اسلامی اعلام کرده که اگر حکم جرمی نامعلوم بود، دادگاه ها باید به اصل 167 قانون اساسی برای بدست آوردن حکم قانونی یا شرعی آن جرم مراجعه کنند.

اصل ۱۶۷ قانون اساسی ایران می گوید: "قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد."

موسی برزین معتقد است که قانون مجازات اسلامی جدید که دو سال قبل تصویب شده بود، با ارجاع مشکوک این مجازات به اصل 167 قانون اساسی، قضات را به منابع معتبر اسلامی یا فتوای روحانیان ارجاع داده است که دادگاه ها در 34 سال گذشته به رساله "تحریر الوسیله" روح الله موسوی خمینی استناد می کردند و استناد می کنند. 

 مجازات زنان و مردان زناکار در فتوای آیت الله روح الله موسوی خمینی؛ رهبر قبلی جمهوری اسلامی سنگسار است.  

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...