Wednesday, January 10, 2024

بررسی مفهوم هویت ملی در ایران (در برنامه تلویزیونی "صدا و سیمای احواز)



 



بررسی مفهوم هویت ملی در ایران (در برنامه تلویزیونی "صدا و سیمای احواز)

به دعوت جناب عمار تاساعی، در برنامه تلویزیونی "صدا و سیمای احواز" شرکت کردم که در روز شنبه، ساعت چهار روستاها تبریز و الاحواز (سیزدهم جنیوری) از تلویزیون "کلمه" پخش خواهد شد.

قرار بود تا در باره تعاریف جدید من (انصافعلی هدایت) از کلمات هویت ملی، ملت، امت، امت اسلامی، امت ایدئولوژیک، امت ایرانی-فارسی، حاکمیت، و ... و مختصات هر کدام از آن‌ها بحث بکنیم.

من، اخیرا، طی مقاله‌ای به تشریح تعریف خودم از ملت، امت، امت اسلامی، امت ایرانی-فارسی، حاکمیت، و ... و همچنین ویژگی‌های هر کدام از آن مفاهیم، از دیدگاه یک تورک پرداخته بودم تا حداکثر منافع ملی ملت تورک که مستعمره ایران-فارسزده هستند را تامین بکنند.

آن مقاله با عنوان "تحلیل وضعیت سیاسی-فکری ملل در ایران" در لینک زیر و در وبلاگ من منتشر شده است‌.

اما در این برنامه و با یاری جناب تاساعی، مطالب و موضوعات جدیدی مطرح شد و من تلاش کردم تا ارتجالا، در همان‌جا و بطور زنده، در باره هر کدان آن‌ها توضیح بدهم.

 ولی بعضی از آن کلمات، برای من هم تازگی داشتند.
لذا، لازم است تا در باره هر کدام از آن‌ کلمه‌ها و مفاهیم، تعریف شخص من از آن‌ها (تا منافع ملت تورک را تامین بکنند) دوباره و بطور مفصل بیاندیشیم. 

باید در فرصتی دیگر، حاصل تفکر در باره  مفاهیم جدید را در یک مقاله یا نوشته‌های مجزا تشریح بکنم.

موضوع این برنامه، به مسائلی چون:
آیا فارس‌ها، یک ملت هستند یا مجموعه‌ای از توده‌ها؟
آیا فارس‌ها دارای وطن هستند؟
آیا راه حلی وجود دارد که بشود، سیاست‌هایی که به نفع فارس‌ها بوده را طوری اصلاح کرد که منافع یکسان همه ملل را در چهار چوب ایران در آینده تامین بکند؟
آیا راه حلی نیست که بتوان از جنگ های آینده در میان ملل در ایران کنونی جلوگیری کرد؟
آیا ایران در  جبر تاریخی از بین ربته و چند کشور جدید متولد خواهد شد؟
آیا سیاستمداران و روشنفکران ایران فارس، به اندازه‌ای از رشد عقل سیاسی بهره‌مند هستند که تمایل داشته باشند تا از طریق راه‌های صلح آمیز و مذاکره، به حل بحران‌های فعلی و آینده در منطقه کمک بکنند؟ 
آیا رشد ملی‌گرایی در میان ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب  بلوچ و ... در ایران، به رشد عقلانیت در فارس‌ها و تمایل فارس‌ها برای بهره‌مندی ملل تورک، عرب، بلوچ و ... از حقوق مساوی خواهد انجامید یا به رشد افراطی فاشیسم بدل خواهد شد؟
آیا فارس‌ها، هم به اندازه ملل تورک، عرب، بلوچ و ... از رشد عقل سیاسی و آینده نگری بهره‌مند هستند؟
آیا رهبران و روشنفکران فارس، به خواست ملل نزدیک می‌شوند یا بر طبل فاشیسم می‌کوبند؟

بطور خلاصه، هیچ ملتی به استقلال، آزادی، حقوق انسانی، رفاه، امنیت، دموکراسی و ... دست نمی یابد، مگر آن که خود آن ملت، کلمات و مفاهیم سیاسی، حقوقی، فلسفی، ایدئولوژیک و ... را از دیدگاه فکری، ذهنی، نیازها، خواست‌ها، حقوق و اراده ملی خود تعریف و بازتعریف بکند.

چرا که تعریف هر ملتی از هر کلمه و مفاومی، در پی اهداف خاص آن ملت است.
 شما هر تعریفی را انتخاب یا کپی بکنید، به سمت تامین منافع ملی صاحبان آن تعریف تمایل خواهید داشت و در نهایت هم، تمامی تلاش‌های شما، نه به نفع شما که به نفع صاحب تعریف منجر خواهد شد.

برای این که بتوانیم حداکثر منافع ملی ملت خود را تامین بکنیم، مجبور هستیم که نقشه راه ملی خود را طراحی کردا و داشته باشیم.

برای این منظور هم باید هدف‌های خاص و ملی خودمان را طراحی و داشته باشیم.

این نقشه راه و هدف‌ها را هم روشنفکران، محققان، فعالان ملی-مدنی و .‌‌.. از طریق صرف وقت برای اندیشیدن در باره هر کدام آن‌ها، تعریف، باز تعریف کلمات و مفاهیم مختلف و مورد نیاز تعیین خواهند کرد.

لذا تعریف و روشن کردن مدلول و مفهوم تک تک کلمات از دیدگاه هر ملتی برای کسب حداکثر منافع لازم و ضروری است.

در غیر این صورت، آن ملت، رهبران و روشنفکرانشان، در تاریکی قدم خواهند زد یا در راهی حرکت خواهند کرد که منجر به تامین حداکثر منافع متحدان، رقیبان یا دشمنان آن ملت خاص منجر خواهد شد.

انصافعلی هدایت




No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر