Monday, September 26, 2016

بازی در میدان سیاست: حرکت ملی آزربایجان، باید برای ریاست جمهوری نامزد معرفی بکند






مبارزه مدنی ملت تورک آزربایجان در 25 سال گذشته به اندازه لازم تکامل یافته است تا اعتماد بنفس لازم در تاثیرگذاری بر جریان های سیاسی در داخل ایران را کسب کند. نه دوستان حرکت ملی و نه دوشمنان حرکت ملی تورکان آزربایجان جنوبی، نمی توانند این قدرت تاثیر گذاری را انکار کنند.

تا کنون، ادبیات سیاسی آزربایجان جنوبی موفق شده است تا خودش را به ادبیات سیاسی پانفارسیسم و پان ایرانیسم، چه در داخل و چه در خارج از ایران تحمیل کند. گر چه همه رسانه های ایرانی داخلی و خارجی، در دست عوامل ضد تورک پانفارسیسم قرار دارند اما آن ها مجبور به تسلیم به مباحث سیاسی حرکت ملی آزربایجان جنوبی شده اند.

از طرف دیگر، جبهه دینی پانفارسیسم هم در حال تسلیم شدن تدریجی در مقابل نیروی فزاینده و محاصره گر جنبش مردمی و مدنی آزربایجان است. برای همین هم، جبهه دینی پانفارسیسم به جمعی از نمایندگان مجلس، چراغ سبز نشان داده است تا "فراکسیون تورک" را تشکیل دهند.

این فراکسیون برای آن راه اندازی می شود تا خواست های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و ... مردم تورک آزربایجان جنوبی را در مسیر خواست پانفارسیسم و پان ایرانیسم "کانالیزه" و کنترل کنند. 

به نظر می رسد که جنبش ملی آزربایجان جنوبی باید سیاست های مدنی خود، در این مرحله از بالندگیش را تهاجمی تر کرده و ابتکار عمل سیاسی را از دست  پانفارسیسم در آورده و آن ها را به حرکت های "انفعالی" بیندازد.

برای این منظور، حرکت ملی آزربایجان جنوبی باید، وارد انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان شوراهای شهری و روستایی بشود. این انتخابات در 29 اردیبهشت 1396 یعنی حدود هشت ماه بعد برگزار خواهد شد.

ورود حرکت ملی آزربایجان به میدان انتخابات و مستقل از دولت، نافی مواضع سال های قبلی حرکت ملی نخواهد بود بلکه معرفی کاندیداهای مستقل و به دور از تایید نهادهای نظارتی پانفارسیسم، بر اعتبار و مخالفت جدی تر حرکت ملی خواهد افزود.
این حرکت می تواند بر جنبه مخالفتی حرکت ملی آزربایجان با دولت و پانفارسیسم انگشت سیاسی بگذارد و خون، روحیه تازه و شادابی را بر تن بدنه نیروهای حرکت ملی وارد ساخته و زمان و امکانات لازم برای تبلیغ و بهره برداری از ایده ها و خواست های حرکت ملی بدست آنان بدهد.

حرکت ملی می داند که جبهه دینی پانفارسیسم دولتی، به نامزدهای مستقل تورکان اجازه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را نخواهد داد و شورای نگهبان، نامزدهای حرکت ملی را از دم تیغ نظارتی خود خواهند گذرانید.

اما باید حرکت ملی بداند که پانفارسیسم و اقدامات ضد حقوق بشری و ضد اراده ملی آزربایجان جنوبی، دارای محدودیت ها و مرزهای مشخصی هم هست. زمانی که آن ها به نمایندگان مستقل آزربایجان جنوبی اجازه ورود به میدان سیاست را نمی دهند، حرکت ملی آزربایجان هم باید قوانین و توانایی های خود، رژیم را دور زده و آن ها را آچمز بکند.

در درجه اول، باید حرکت ملی آزربایجان جنوبی، چند کاندیدا برای پست ریاست جمهوری ایران را از میان فعالان داخل و خارج، تهیه کرده و لیست آنان را به عنوان نامزدهای حرکت ملی آزربایجان جنوبی (داخل و خارج) منتشر کند و به عنوان آلترناتیو نامزدهای پانفارسیسم ارائه بدهد.

با دقت در انتخاب کاندیداها، این عمل می تواند باعث درگیری در میان نیروهای وفادار به رژیم هم شود.

بدین منظور، پیشنهاد می شود تا در این مدت باقی مانده، برای همه شوراهای شهری و روستایی، نه تنها در سرزمین های تاریخی آزربایجان بلکه در هر کجای ایران که تورکان زندگی می کنند، کاندیداهای مورد نظر را انتخاب و از طریق رسانه های در دسترس، به مردم معرفی کنند. 

برای این منظور، باید همه هشت ماه (یا 235 روز) فرصت باقی مانده تا انتخابات، صرف شناساندن این کاندیداها به ایرانیان از ملل متخلف تورک، عرب، بلوچ، تورکمن، کورد، فارس، لر، بختیاری، مازنی، گیلکی، و ... شیعه و سنی و دیگر ادیان و دین ناباوران، جوانان و زنان و دختران، ... شهریان و روستائیان، کارگران و معلمان، و ... بشود.

به نظر می رسد که ابتدا باید کمیسیونی از فعالان تورک شناخته شده در خارج تشکیل شود تا کاندیداهای همه جناح ها، شهرها و روستاها را تا حد امکان و در کمترین زمان جمع آوری و معرفی کنند.

در ادامه، باید همه وبسایت ها، احزاب، جمعیت ها، رادیوها و بخصوص گوناذ تی وی، در این کمپین، بیست و چهار ساعته، فعال باشند.

به عقیده نویسنده این سطور، مهمترین چالش در انتخابات پیش رو در زمینه معرفی چند نامزد برای پست ریاست جمهوری است. حرکت ملی باید حد اقل 3 نفر از افراد خوشنام و خوش سابقه را انتخاب کرده و به عنوان آلترناتیو و رقیب کاندیداهای دولتی، معرفی کند. 

حضور نام این افراد به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از طرف تورکان، باعث خواهد شد که لرزه بر اندام پانفارسیسم و دولت حاکم بیفتد. آن ها با ملاحظه ابتکار عمل حرکت ملی، آماده همکاری با نیروهای میانه روتر تورک در داخل خواهند شد و حتی ممکن است، به تعدادی بیشتری از تورکان مستقل اجازه حضور و کاندیداتوری در شوراهای شهری و روستایی را بدهند.

مطمئنا، حکومت و دستگاه های تبلیغاتی شان، نامزهای مورد حمایت حرکت ملی و آلترناتیو پانفارسیسم را آماج حملات توپخانه های تبلیغاتی خود قرار خواهند داد. حرکت ملی باید برای استفاده از آن فرصت های دشمن ساخته هم آماده بهره برداری باشد.

حرکت ملی آزربایجان جنوبی می تواند با انتخاب شعارهای ملی که همه ملل و آزادیخواهان تورک، عرب، بلوچ، تورکن، فارس، لر، بختیاری، کورد، گیلکی، مازنی و ... را در بر بگیرد، نظر آنان را به  جنبش در حال اوجگیری حرکت ملی آزربایجان جلب کند. 

طبیعتا این عملیات پیچیده سیاسی حرکت ملی، بنا به ماهیت سیاسی خود، می تواند نظر همه رسانه ها و ملل را در سطح بین الملل نیز به آذربایجان و حرکت ملی آن جلب کرده و خواست های مشروع و انسانی و حقوق بشری آزربایجانیان را به دنیا بشناساند. این اقدام می تواند، آلترناتیوی هم در مقابل سیاست های بین المللی برای آینده ایران هم باشد.

شاید گفته شود، شورای نگهبان و دیکتاتوری پانفارسیسم حاکم بر ایران می تواند آرای کسب شده توسط نامزدهای حرکت ملی آزربایجان جنوبی را جزو آرای باطله قرار دهد.

همین عمل رژیم هم به نفع حرکت ملی تمام خواهد شد. زیرا:
بیر اینجی: خود دولت در خواهد یافت که چه تعداد از رای دهندگان، از کاندیدهای دولتی چشم پوشی کرده و به نامزدهای حرکت ملی رای داده اند.

ایکینجی: وزن حرکت ملی در سیاست های داخلی ایران خودش را به رخ مسئولان خواهد کشید. 

اوچونجو:  افراد تاثیر گذار در سیاست و قانونگذاری ایران که میانه روتر هستند، جسارت بیشتر کسب خواهند کرد. 

دورد اینجی: پانفارسیسم اعتماد بنفس خود را بیش از گذشته از دست خواهد داد.
بئش اینجی: حرکت ملی و کسانی که در حاشیه حرکت ملی هستند با مشاهده عمق تاثیر حرکت ملی در سیاست داخلی ایران، انرژی، روحیه و توان بیشتری بدست خواهند آورد.

از هر طرف که به این منشور چند وجهی بنگریم، حرکت ملی سود خواهد برد و پانفارسیسم خواهدت باخت. در جایی که برد با حرکت ملی است، باید شک و تردیدها را به کناز گذاشت و به جریان قدرتمند حرکت ملی تورکان پیوست.

من به عنوان نویسنده این مطلب، چند تن از فعالان حرکت ملی یا افراد نزدیک به آن را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری پیشنهاد می کنم. راه برای بررسی همه پیشنهادها جهت بررسی (بشرط تشکیل کمیسیون انتخابات حرکت ملی) باز خواهد بود: 

1. آقای عبای لسانی از اردبیل آزربایجان
2. آقای حسن دمیرچی از آزربایجان شرقی
3. آقای اکبر اعلمی از آزربایجان شرقی
4. آقای مسعود پزشکیان از آزربایجان شرقی
5. آقای احمد اوبالی از آمریکا
6. آقای شاپور انصاری از آمریکا
  7. محمودعلی چهرگانی از آمریکا




نویسنده: انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
26 سپتامبر 2016
hedayat222@yahoo.com









No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...