Monday, May 23, 2022

تورک ها قوم نیستند، یک ملت هستند





 


تورک ها قوم نیستند، یک ملت هستند

قوم؛ به گروه کوچکی اطلاق می شود که همه اعضای آن گروه، از یک پدر و مادر مشترک زاده شده باشند و کسی خارج از آن نسل یا گروه، به آن گروه نپیوسته باشد.

ملت: معنا و مفهوم وسیع تری دارد.

همچنین بعضی از دوستان «کشور-ملت» را با «ملت» اشتباه می گیرند.

واحد‌های سیاسی-سرزمینی می توانند از نظر جغرافیایی، یک ملت را به چند واحد سیاسی - جغرافیایی تقسیم بکنند.

ولی ملت می تواند مفهومی فراتر از محدوده مرزهای سیاسی -سرزمینی داشته باشد.

برای همین، از «یک ملت، دو دولت» تورک سخن می رود و منظور، تورک‌های جمهوری تورکیه و جمهوری آزربایجان است.

چرا که مرزهای سیاسی نمی توانند بهم پیوستگی زبانی، فرهنگی، دینی، تاریخی، عرفی، آداب و رسومی، اراده ملی و خواست مشترک یک ملت را نادیده گرفته و آن را به چند قسمت تقسیم بکنند.

مثلاً بخشی از ملت تورک که در سرزمین وسیع آزربایجان ساکن بوده و هستند، در میان دو دولت استعماری «روس-فارس» تقسیم شده بودند.

در حالی که استعمارگران با تکیه بر مرزهای سیاسی، جغرافیایی و دولتی، تورک‌های آزربایجان را ایرانی و روسی نامیده بودند اما آن‌ها، یک ملت بودند و خودشان را آزربایجانی و تورک می دانستند و می دانند.

همچنین است دیگر کشورهای تورکیه، تورکمنستان‌ شمالی و جنوبی، قزاقستان، ازبکستان، قیرقیزستان که همگی آن‌ها یک ملت با مرزهای جغرافیایی و دولت‌های مجزا هستند.

اما تورک ها، علاوه بر این دولت-کشور ها، در نقاط مختلفی مانند ایران جعلی، روسیه، اوکراین، عراق، سوریه، قبرس، یونان، چین، مغولستان، تاجیکستان، افغانستان، و ... پراکنده بوده و درصدهای قابل توجهی از آمار جمعیتی آن ها واحدهای سیاسی را تشکیل می دهند.

این جدایی و نام های متفاوت روی آن‌ها، نمی تواند تورک بودن آن ها را کتما بکند.

البته کشورهای استعماری تلاش کرده اند تا با تاکید بر یک مشخصه جغرافیایی یا طایفه‌ای ملت تورک و نامگذاری برای آن‌ها، پرده‌ای بر نقطه اشتراکی آن‌ها که تورک بودن است، افکنده و آن ها را تجزیه کرده، تحت کنترل خود نگهدارند.

اما تورک‌ها با تأسیس سازمان‌های مستقل و بین دول تورک، بر این نقیصه قایق خواهند آمد و روزی، روزگاری همه تورک‌‌های جدا از هم، متحد و یک کشور تورک فدرال، کنفدرال یا ایالات متحده تورک را تاسیس خواهند کرد.

انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
23.05.2022













No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر