Sunday, May 1, 2022

ایران و لمپنیسم، دست پخت هنرمندان و روشنفکران ایرانی

 

ایران و لمپنیسم، دست پخت هنرمندان و روشنفکران ایرانی


وقتی، «پرویز پرستویی» با مشت، جواب سوال یک پرسشگر را داد، وضعیت ایران و مسئولین در ایران، نگرش به دموکراسی، پاسخگو بودن در مقابل مردم، وضعیت روشنفکری ایرانی و ... برایم روشن‌تر شدند.


بارها از خود پرسیده بودم:

 چرا هنر، هنرمندان، روشنفکر و برون‌دادهای روشنفکران، در ملل در ایران تاثیر نمی گذارند! 

چرا جوامع و انسان ها مرتجع‌تر از گذشته‌ می‌شوند؟

چرا لمپنیسم در میان جامعه هنر و هنرمندان گسترده‌تر و عمیق‌تر از دیگر جوامع است؟

چرا هنر و هنرمند ایرانی با لمپنیسم زنده است؟

چرا هنر و هنرمند ایرانی لمپنیسم را باز تولید می کند؟


با دیدن ویدئوی پرویز پرستویی (سمبل ایران ساسانی و آزادی، البته «پرستو» می تواند تله‌ای برای فریب هدف هم معنی بشود) با خودم گفتم، صد رحمت به پاسداران و ملاهایی که در قدرت هستند و به ابزارهای اعمال قدرت دسترسی هم دارند‌ و هنوز به پای پرستوی ایرانی دور از قدرت نرسیده اند‌


پاسدار‌ها و‌ملاها، حداقل، در مقابل دوربین و شهروندان، خشم خودشان را کنترل می کنند. پاسخی بی در د پیکر می دهند. شجاعت قبول یا رد رفتاری را دارند.


ترس من، همیشه، از امثال پرستویی‌ها، بسیار عمیق‌تر از ملاها در راس هرم بوده است.


چرا که پرستویی ها «بله قربان» گویانی هستند که براحتی به تروریست-لمپن بدل می شوند. خدا و خواست آن‌ها، ثروت، سکس و شهرت است.


 مثلاً، پرستویی (مشت نمونه خروار هنرمندان و روشنفکران)، در جایگاه یک هنرمن- روشنفکر تاثیر گذار جامعه فارسزده نژادپرست ایرانی نشسته است.


یعنی، اگر امثال پرویز پرستویی، ملا، پاسدار یا کاره‌ای در این مملکت بودند (ملاها و پاسداران و مدیران هم پرستوهایی در لباس و نقش دیگری هستند) که البته در پس پرده هم هستند، دیکتاتوری و خفقان بدتری ایجاد می کردند و کمترین روزنه‌ای برای سوال و جواب نمی گذاشتند.


 از همین رفتار پرستویی و امثال او، معلوم است که در جامعه روشنفکری، هنر و هنرمندان چه می گذرد. 


امثال او که به قدرت وابسته اند، از قدرت تغذیه می‌کنند و بر اساس اراده قدرت عمل می کنند، با حمایت قدرتمندان سلبرتی شده‌اند، عرصه‌های روشنفکری، هنری و هنرمندان را به سقوط کشانده اند‌.


وضعیت موجود در هنر و هنرمندی، سینما، نژادپرستی عریان رایج در میان روشنفکران و هنرمندان، توهین و تحقیر رایج بر علیه ملل غیر فارس زبان در سینما و تاتر، و ... دست پخت امثال پرستویی در سینما، تاتر، مطبوعات، در عرصه تولید کتاب، تحقیقات و دانشگاه است.

امثال پرستویی، نقش اصلی در تولید لمپنیسم و کپی‌کاری در عرصه‌های رسانه‌ای، هنری، تولید و ترجمه کتاب‌های دروغ و تحریف شده، دانشجو و تحقیقات کیلویی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شستشوی مغزی را دارند. 


بارها نوشته و گفته ام که وضعیت سیاسی، هنری، آموزشی، اخلاقی، فلسفی، حقوقی و ... ایران، و لمپنیسم جاری، دست‌پخت امثال پرستویی‌های لمپن است‌. 


چرا که ملاهای بیسواد و بی تجربه، نه سواد، نه درک، نه بینش اداره یک کشور با چندین ملت، با ادیان، با زبان ها و با جغرافیای متعدد را ندارند.


لمپن‌های مشهوری مانند امثال پرستویی، ملاها، پاسداران و‌مدیران دولت را اداره و راهبری می کنند.

برای همین است که ملل در ایران را به عنوان مستعمره دیده و تلاش می کنند تا آن ملل را در عقب ماندگی نگه دارند و دشمن همدیگر بکنند.


با نگاهی به وضعیتی که جوامع در آن زیست می کنند، نشان می دهد که امثال پرستویی، چه تعریفی از آزادی، استقلال، انسانیت، حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت، مسئولیت و پاسخگویی به مردم، نقش و جایگاه مردم، معنی و مفموم زن بودن و جایگاه زن، روزنامه، روشنفکر، قانون و ... یا خمینی یا رضاشاه و ‌.. دارند.


برای مثال، چند زن شورشی و عصیانگر عرصه هنر در تاتر و سینما، علیه امثال پرستویی و عرصه هنر و هنرمندان ایرانی، در سال‌ها و روزهای اخیر، دست به افشاگری زده بودند.


آن زنان شجاع و شورسی، با همان سرنوشت‌هایی مواجه شدند و می شوند و خواهند شد که در سال های گذشته، روشنفکران ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، گیلک، مازن، کرد و ‌... رو برو شدند.

چرا؟

چون وضعیت سیاست و سیاستمداری، هنر و هنرمندی، معلمی و شاگردی، استادی و دانشگاهی، ملا دین فروش و‌ مردم مقلد، نویسنده و خواننده، رسانه و مخاطبان، احزاب و مردم، کارشناسان شستشوی مغزی و مردم شستشوی مغزی شده، اخلاق و خانواده و ... همه و همه، ثمره و دست پخت همین جامعه است.


انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا

05.01.2022

 

















No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر